Adam Michnik- bohater?

Adam Michnik był moim bohaterem z młodości. W PRLu sprzeciwiał się komunie, a to wtedy wymagało naprawdę heroizmu. Potem założył Gazetę Wyborczą, którą do dzisiaj czytam, ale… Ale coraz rzadziej.

Rozmawiałem z Adamem Michnikiem raz w życiu. Leciałem przed 20 laty skądś do Warszawy i w samolocie spotkałem Kolegę, biznesmana, który leciał w biznes-klasie. Dodatkowo, stewardessą okazała się Koleżanka ze szkoły, która przesadziła mnie do tej wyższej klasy, obok nie tylko Kolegi, ale i Adama Michnika. Przez 2 godziny rozmawialiśmy o polityce, a ja pożaliłem się, że Gazeta Wyborcza nie wydrukowała mojego listu. List był następujący:

 „Budujemy w Polsce muzea. To dobrze, jeżeli są ciekawe i przekazują ważne informacje, także z dziedziny historii. Dlatego nie mam nic przeciwko, aby w Warszawie stanęło Muzeum Powstania Warszawskiego, aczkolwiek wolałbym, żeby najpierw powstała Galeria Nauki i Techniki, czy Muzeum Historii Naturalnej z prawdziwego zdarzenia. Nie jestem też pewny, czy tragedia Polski utraty 200 tysięcy ludzi zupełnie na darmo, jest powodem do chwalenia się wszem i wobec. Oczywiście, warto oddać hołd wspaniałym żołnierzom, ofiarom cywilnym, ale należy też pamiętać, że decyzję o Powstaniu podjęto z szansą wygranej liczoną w promilach. Jeżeli Muzeum tak przedstawi historię, to tylko przyklasnę. Niech ludzie wiedzą, że brak logicznego myślenia i porządnej analizy danych może skończyć się (i na ogół się kończy!) tragedią. Ale wiem, że tak nie będzie. Wiem, że Muzeum propagować będzie hurra-patriotyczny model życia, bez głębszej refleksji nad naszym, polskim, sposobem funkcjonowania.

Jak napisałem powyżej, samo Muzeum mi nie przeszkadza. Przeszkadza mi to, że w tym budynku, przy ulicy Przyokopowej, było kiedyś Laboratorium Fizyki Wzrostu Kryształów, a teraz go nie ma. Laboratorium to w założeniu miało opracowywać ultranowoczesne technologie wzrostu arsenku galu, półprzewodnika, z którego można wytwarzać szybkie tranzystory do naszych telefonów komórkowych, czerwone diody świecące i laserowe, ogniwa słoneczne i detektory. Laboratorium zostało stworzone przez Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Instytut Wysokich Ciśnień PAN. Wielu wybitnych Fizyków i Technologów oddało mu lata swojej pracy. Laboratorium nie spełniło pokładanych w nim nadziei na stanie się zalążkiem nowego polskiego przemysłu optoelektronicznego, ale trudno oczekiwać wspaniałych rezultatów, kiedy inwestycje aparaturowe w przedsięwzięcie były śmiesznie małe. Państwo polskie zawsze znajdzie pieniądze na budowę martyrologicznego muzeum, a rzadko kiedy na inwestycję w nowe technologie. Nie dziwmy się potem, że nasz eksport to węgiel i wieprzowina, a inne kraje są znacznie od nas bogatsze.” 

Adam Michnik bardzo się przejął, wziął ode mnie wizytówkę i obiecał, że list zostanie wydrukowany. Niestety, do dzisiaj przeglądam GW od deski do deski i listu „ni ma”.

Przestałem kupować GW po wyjątkowo szkodliwych artykułach na temat Boga i Jana Pawła II. Michnik pozostanie moim bohaterem, ale Jego niezrozumienie faktu, że religia to przestępstwo zarówno moralne, jak i prawne, jest porażające.

Michał Leszczyński

Jedna myśl na temat “Adam Michnik- bohater?

  1. Sprzeciwianie sie komunie bylo rzeczywiscie czynem bohaterskkm, ale… No wlasnie, pytanie o motywacje. Kościoł+JPII ciezko walczyl z komuna, Ks Popieluszko został zamordowany – Michnik zyje, i to niezle.

    Kosciol walczyl po to zeby Polske zlupic i uczynic wasalem Watykanu. W jakim celu tak naprawde walczyl Michnik? Tego nie wie nikt poza Nim, aczkolwiek zewnetrzni obserwatorzy moga pokusic sie o hipoteze na podstawie „end state” oraz innych czynnikow.

    Polubienie

Dodaj komentarz